【Regulation】

Copyright

1. All images, texts, layout designs, and material provided by this website are copyrighted of Tunghai University or authorized for use by the original copyright holders or other intellectual property owners. These materials are protected by the Copyright Law of the Republic of China.
2. Materials of this website are only authorized for personal, academic and non-commercial purposes. Please using these materials based on the definition of “fair use”.
3. When using materials from this website, one must state the name of the website “Tunghai University Library Special Collections and Archives”along with its URL (http://SC.lib.thu.edu.tw). No content or format can be distorted, fragmented, altered, or modified.

Special Collections Request Service

1. If you need to access the material which doesn’t provided on this website, please fill out “http://www.lib.thu.edu.tw/ct.asp?xItem=4624&ctNode=1101&mp=1)”, and submit to library 1F circulation desk, or you can send this form to olshie@thu.edu.tw or magic@thu.edu.tw.
2. Service Hours: Monday through Friday, 08:00~11:30; 13:30~16:30. Except for winter vacation, summer vacation, special holiday.

圖書館出版品
E-Publications / Library Publication
圖書館的新生與蛻變--東海老照片 2022-05-03

連結 圖書館的新生與蛻變--東海老照片 電子書 

目  次

文理大道的起點,學子溫暖的窩--舊圖書館-----------------------------------001

圖書委員會與圖書館的設立概述------------------------------------------002

舊圖書館的變遷--------------------------------------------------------------006

文理大道的頂端,求學之道的殿堂--新圖書館-------------------------------012

新圖書館的建立與變遷-----------------------------------------------------013

新圖書館的建立---------------------------------------------------------014

新圖書館的變遷---------------------------------------------------------033

圖書館的蛻變--整建中的面貌----------------------------------------------085

圖書館的重現--整建後的新氣象-------------------------------------------112

 

館長的話

林祝興館長

1952年,美國在華基督教大學聯合董事會執行秘書長芳衛廉博士,在為期數月的環球調查訪問中,來台兩週,廣泛接觸台灣各界、政、商、教會等名流後,向聯董會所設的「亞洲服務委員會」建議在台設立基督教大學,提出<我所欲見設於台灣之基督教大學的形態備忘錄>。聯董會致函教育部,申言計畫中的大學「將永遠屬於台灣的教育資產」。

1953年3月,台中市長與市議長致函杭立武先生,爭取基督教大學在台中設校。6月,「基督教大學籌備處」正式於台北成立,杭立武先生擔任籌備處主任,接受台中市政府邀請,在台中市西屯區大度山上建校。11月11日,美國副總統尼克森先生主持東海的奠基破土典禮。

1954年1月,董事會議討論校址接收、建築計畫、興建教堂及校長公館、聘請教職員人選,並公開徵求建築設計圖樣辦法。12月10日,董事會接獲台中市政府的移交土地通知。12月16日,杭立武董事長與蔡一諤、陳明清董事,范晢明建築師代表董事會參加校地接收禮。1955年3月,建校工程處、工人宿舍、道路橋樑、蓄水池、掘水工程順利完工或開展。3月26日,董事會選聘曾約農先生為首任校長。4月15日,建校首期工程的男生宿舍開工,正式展開東海建校作業。從上述《東海大學五十年校史》的記載中,我們感念前人的蓽路藍縷,創校維艱的精神,特別在2013年的開始,籌畫「畫說東海,從荒涼到豐盛」的東海老照片電子展,希望藉由現今電子軟體的技術,將紙本的照片,經過規畫彙編後,以播放器自動播放的方式,呈現東海創校以來的景觀的變化。從原本是荒涼的大度山,建校後,不僅大樓林立,更是人才濟濟;由原本僅數萬冊藏書的男生宿舍圖書室,演變成現今典藏百萬冊書籍的豐富圖書館。使位於文理大道頂端的圖書館,更符合「求學之道,盡在圖書館」的理念。

 

因舊版FLASH已不支援,2022年5月3日數位服務組重作

Files

Download