【Regulation】

Copyright

1. All images, texts, layout designs, and material provided by this website are copyrighted of Tunghai University or authorized for use by the original copyright holders or other intellectual property owners. These materials are protected by the Copyright Law of the Republic of China.
2. Materials of this website are only authorized for personal, academic and non-commercial purposes. Please using these materials based on the definition of “fair use”.
3. When using materials from this website, one must state the name of the website “Tunghai University Library Special Collections and Archives”along with its URL (http://SC.lib.thu.edu.tw). No content or format can be distorted, fragmented, altered, or modified.

Special Collections Request Service

1. If you need to access the material which doesn’t provided on this website, please fill out “http://www.lib.thu.edu.tw/ct.asp?xItem=4624&ctNode=1101&mp=1)”, and submit to library 1F circulation desk, or you can send this form to olshie@thu.edu.tw or magic@thu.edu.tw.
2. Service Hours: Monday through Friday, 08:00~11:30; 13:30~16:30. Except for winter vacation, summer vacation, special holiday.

東海特藏
Digital Archives / THU Special Collections /
中國大陸「文化大革命」時期的華文雜誌創刊號選粹--《政法批判》 2013-12-07

館藏「華文雜誌創刊號」,係校友陳維滄先生於2002年6月捐贈,根據「90學年度圖書館收受校友贈送大陸期刊清冊」收錄的「行政院新聞局函」記載,大陸地區發行之刊物1559種(2002年7月22 日運抵東海);而2002年7月17日由台北運至東海的台灣發行期刊創刊號有1310種,大陸發行期刊創刊號有945種;兩次合計華文雜誌創刊號共有3814種。
瀏覽「清冊」所著錄的刊物出版年代,有小部份發行於1966年至1976年間,正值中國大陸如火如荼地進行「文化大革命」,此時間的刊物,大都有「毛主席語錄」與「致讀者」,如《書評與資料》;或「最高指示」與「發刊詞」,如《教育批判》;或「最高指示」與「編者的話」,如《鬥批改通訊》;或「最高指示」與「征稿啟事」;這些內容,可說具有相當鮮明的時代特色,翔實地記錄當時的政治思想。因此也有刊物特別標示為「內部刊物」,專供內部鬥爭檢討之用,如《書評與資料》與《鬥批改通訊》。
  我們已逐期的刊登「文化大革命」時期的創刊號,藉以瞭解此時期的刊物特性,提供學術界研究。

 

二、《政法批判.徵稿啟事》

1.最高指示(見上文)

2.來稿內容:

一、揭發批判劉少奇及其爪牙彭真、羅瑞卿等建國十七年來在政法界所推行的反革命修正義路線。

二、批判劉少奇的修正主義黑《修養》,特別是其惡毒攻擊毛主席, 抹殺階級鬥爭,不要無產階級專政等要害問題。

三、揭發批判我院以劉鏡西為首的一小撮走資本主義道路的當權派所推行的修正主義教育路線。

四、揭發批判政法界一小撮黨內走資本主義道路的當權派。

五、如何進行政法界及我院的鬥批改工作。

六、在鬥爭中活學活用毛主席著作的心得體會。

來稿要求:

一、突出毛澤東思想。以毛澤東思想為武器分析批判。

二、觀點明確,旗幟鮮明。

三、語言尖銳、潑辣,短小精悍,富有革命造反精神。

我們熱烈歡迎政法公社戰士及政法界一切革命同志給以大力協助和支持,並熱忱希望多提批評意見,讓我們共同努力,把《政法批判》辦成活學活用毛主席著作的非常無產階級化、革命化、戰鬥化的刊物。讓她在對劉、鄧的大批判的戰鬥中發揮更大的作用!

來稿請寄交北京政法學院聯合樓301室《政法批判》編輯部,並請寫明單位(革命組織名稱)住址及姓名,以便聯繫。

紅代會政法公社《政法批判》編輯部

1967年5月4日


 

Files

Download