【Regulation】

Copyright

1. All images, texts, layout designs, and material provided by this website are copyrighted of Tunghai University or authorized for use by the original copyright holders or other intellectual property owners. These materials are protected by the Copyright Law of the Republic of China.
2. Materials of this website are only authorized for personal, academic and non-commercial purposes. Please using these materials based on the definition of “fair use”.
3. When using materials from this website, one must state the name of the website “Tunghai University Library Special Collections and Archives”along with its URL (http://SC.lib.thu.edu.tw). No content or format can be distorted, fragmented, altered, or modified.

Special Collections Request Service

1. If you need to access the material which doesn’t provided on this website, please fill out “http://www.lib.thu.edu.tw/ct.asp?xItem=4624&ctNode=1101&mp=1)”, and submit to library 1F circulation desk, or you can send this form to olshie@thu.edu.tw or magic@thu.edu.tw.
2. Service Hours: Monday through Friday, 08:00~11:30; 13:30~16:30. Except for winter vacation, summer vacation, special holiday.

歷任校長
Digital Archives / Presidents of THU /
王茂駿校長 (2016.02~2022.01) 2022-03-08

校長的話

東海有非常優良的傳統,在『求真、篤信、力行』校訓的核心價值,以及『開創與實踐』的立校精神,並歷任校長的努力耕耘下,使東海成為一所享有國際名聲的優質大學,不僅校園優美、師資優良、重視通才教育,過去六十年為國家社會培育了許多人才,校友在海內外不同領域多有傑出表現者。舉例來說,在學術界,東海有六位校友獲選為中央研究院的院士;在政治界,東海校友有多位擔任過內閣官員;而在今年一月的大選,東海有九位校友當選立委,這些紀錄是國內公私立大學中鮮少可比擬的。有一位在交通大學擔任教授的朋友,當他知道我被選為東海校長後,親自對我說,他們家非常感謝東海大學,他的女兒在東海受到非常好的培育及引導,約八年前自東海畢業赴美國深造,在取得博士並擔任博士後研究員後,如今在美國一所相當好的州立大學擔任助理教授。我相信這類屬於年輕校友有出色表現的故事還有許多。

然而,東海現今也面臨一些新的挑戰,包括因少子化而生源減少的危機,高等教育資源緊縮,社會價值觀改變等等,我在此刻接下東海大學第九任校長的重責大任,內心著實懷著如臨深淵、如履薄冰的心情,但我願意和大家一起努力,竭力向著標竿來跑這關鍵的一棒。

我的治校理念是:積極發展東海成為一所創新卓越的大學,在教學、研究、校務管理及校園環境上,都要力求創新,並且營造溫馨友善的校園氛圍。東海全人教育的理念,在於幫助學生全方位的學習發展,不僅通識與專業教育並重,也看重品格教育與生命教育,希望學生在身心靈三方面皆能均衡發展。東海一直以來所重視的勞作教育及住宿學習等,也都是期許所培育出來的學生,能成為品格健全、有創新思維,專業紮實、具永續學習能力,關懷社會、具國際移動力的智慧人,這智慧人懂得生命的智慧和生活的技能。我很喜歡用箴言9:10作為給學生的勉勵~智慧的所羅門王說『敬畏耶和華是智慧的開端,認識至聖者便是聰明。』在追求真理與探索新知的過程中,能認識這位宇宙萬有之主宰,將是人一生中最寶貴的收穫。

最後我期許所有東海人,讓我們齊心為東海有更好的發展與新的開創來努力,使大家能夠樂在工作、樂於學習、樂享生活。讓東海成為一個大家庭,互相幫助成長!

 

Files

Download